Tulevaisuus, jota ei ole ennustettu

Viime joulukuussa OEB-konferenssissa yleisö joutui pohtimaan, tekisikö silmäleikkauksen mieluummin robotti vai ihminen. Suurin osa kuulijoista, minä mukaan lukien, piti robottia parempana. Ilmeisesti OEB-konferenssin osallistujilla on jo digitaalinen ajattelutapa. Tohtori  András Szucs :n mukaan ei ole tehokkainta saarnata helvetistä niille, jotka käyvät kirkossa joka sunnuntai. Silti se, että samat ihmiset, jotka vannoivat digitaalista, ennustivat pehmeiden taitojen tulevaisuutta. Tohtori Anja Wagner maalaili tulevaisuutta, jota emme voi vielä edes kuvitella, ja samaan aikaan showroom-alueella eri yritykset tarjoavat ratkaisujaan ei-oleellisiin ongelmiin. Ajatus siitä, että emme ole vielä olleet tarpeeksi innovatiivisia, kalvaa minua edelleen.

Elämme koneoppimisen aikakautta. Ne oppivat paljon nopeammin kuin ihmiset, eivätkä ne koskaan toista samaa virhettä. Miksi luottaisin ihmislääkäriin enemmän kuin big dataa käyttävään koneeseen? Samaan aikaan, vaikka Ofstedt-raportit julistavat oppilaiden akateemisen menestyksen, valitsen lasteni koulun puhtaasti intuition perusteella. Totta puhuakseni en voisi vähempää välittää siitä, millaiset ovat heidän tulevan ylioppilaskirjoituksensa tulokset, kunhan he vaalivat rakkauttaan oppimiseen, löytävät hyödyllistä ja täsmällistä ja totuudenmukaista tietoa ja pystyvät soveltamaan sitä, ja mikä tärkeintä – he pystyvät ajattelemaan laatikon ulkopuolella. Jos siis haluaisin lääkärini mieluummin olevan kone tai ainakin luottaisin enemmän ison datan avustamaan lääkäriin (enkä tarkoita tohtori Googlea), miksi en luottaisi lasteni tai itseni oppimiseen robotin avulla?

Niin kauan kuin muistan, ihmiset ovat ennustaneet tiettyjen työpaikkojen katoavan robottien takia. Nyt alamme vihdoin olla siinä vaiheessa. Monissa tehtaissa ei enää tarvita ihmistyövoimaa. Samaan aikaan rohkeimmat ihmiset ennustavat jopa lakimiesten työpaikkojen korvautuvan roboteilla, ja voit aina testata oman ammattisi todennäköisyyden tulla robotin valtaamaksi täältä. Opettajien ennustetaan tämän sivun mukaan olevan vielä täysin turvassa, kun taas opettajien avustajien korvautumistodennäköisyys on 56 %. No, kukaan ei voi kieltää sitä tosiasiaa, että opettajien taidot ja kyky saada oppilaat oppimaan, vaihtelevat paljon.

Kun oppilaat sanovat pitävänsä robotista enemmän kuin opettajasta, meillä alkaa olla aavistus tulevaisuudesta. Professori John Hattie mukaan vuorovaikutuksen tuomitsemattomuus sai oppilaat viihtymään paremmin. Myönnettäköön – yksi suurimmista peloistamme on saada leima tyhmästä tai hitaasta oppijasta, ja kaikki tietävät, miten tuskalliselta tuntuu, jos joku käyttää tätä valtaa tuomitakseen sinut. Jos lääkäri tai opettaja ei kuuntele tai rohkaise – mitä on oikeastaan jäljellä, mitä ei voisi korvata hyvällä interaktiivisella ohjelmistolla?

hand-3308188__340.jpg

Mitä jos kaikilla ihmisillä olisi sosiaalisesta, taloudellisesta, etnisestä, maantieteellisestä tai sukupuolesta riippumatta mahdollisuus oppia parhaiden opettajien kanssa? Mitä jos kaikilla olisi mahdollisuus oppia tuomitsemattomassa, rohkaisevassa ja innostavassa vuorovaikutuksessa? Antaisiko se meille mahdollisuuden kiinnittää enemmän huomiota niihin taitoihin, jotka erottavat meidät koneista? Tekisikö se meistä itse asiassa hieman parempia ihmisiä?

#accessiblelearning #TeamGimara #Eliasrobot #Eliasrobot