Vuoteni verkkotuutorina

Na?ytto?kuva 2020-7-10 kello 0.28.18

Kirjoittaja: Self Taught Finnish -opettaja ja tuutor Ohto Airio

Viime elokuussa sain tarjouksen, josta en voinut kieltäytyä.

Suomen kielen ja kirjallisuuden tuutorointia ja yksityisopetusta? Verkossa? Ulkosuomalaisille nuorille? Kuulosti kuin minulle tehdyltä. Tottakai otin haasteen vastaan!

Vaikka ankarimman määritelmän mukaan olen syntynyt 90-luvun väärällä puolella ollakseni varsinaisesti diginatiivi, videopuheluohjelmisto Zoomin käyttö opetuksessa tuntui vaivattomalta alusta alkaen. Siinä on kaikki ominaisuudet, joita opetuksessa tarvitsee, eikä yhtään enempää. Helppo käyttää – niin oppilaan kuin opettajan.

Asiakaspalvelua aidoimmillaan

Vuosi nuorisotyötä, viisi vuotta suomen kielen yliopisto-opintoja ja kymmenen vuotta asiakaspalvelukokemusta vyölläni hyppäsin ennakkoluulottomasti verkkotuutoroinnin kutkuttavaan maailmaan. Nuorisotyökokemuksen ja suomen kielen asiantuntemuksen hyödyt opetuksessa lienevät kaikille itsestäänselviä, mutta joku saattaa kysyä: miten asiakaspalvelu liittyy opetukseen?

Opetus, ja varsinkin yksityisopetus, on asiakaspalvelua par excellence. Miksi?

Tärkeää ei ole ainoastaan se, että tuutorointi tukee oppilasta tämän oppimisessa, vaan myös se, että oppilaan ja asiakkaan yksilölliset tarpeet ja toiveet otetaan tuutoroinnissa huomioon. Ryhmäopetuksessa yksilöllisten toiveiden spesifi huomiointi on hieman hankalampaa, mutta on hyvä muistaa, että verkossa lähes kaikki on mahdollista! Ja koska olemme kaikki yksilöllisiä persoonallisuuksia, suosimme kukin erilaisia oppimis- ja vuorovaikutustapoja. Sen me Gimaralla huomioimme. Seuraavaksi havainnollistan, miten.

Asiakas- ja tavoitelähtöisyys – kaiken a ja b

”Mikä ihmeen a ja… b? Eikö sen pitäisi olla a ja o?”

A on lähtöpiste, jossa oppilas on ennen tuutorointijaksoa. B on se konkreettinen oppimistavoite, joka asetetaan aluksi ja jota kohti kuljetaan koko tuutorointijakson ajan. On tavoitteena sitten suomen kielen kokonaisarvosanan korottaminen seiskasta ysiin, sujuvan ja virheettömän tekstin kirjoittamisen taito tai länsimaisen kirjallisuushistorian pääpiirteiden hallitseminen, on tärkeää asettaa tavoitteet etukäteen, jotta yhteinen tuutorointimatka a:sta b:hen sujuu mahdollisimman mukavasti ja määrätietoisesti – aina asiakasta kuunnellen.

Asiakaslähtöisyydestä puhuminen kuulostaa monesti vain sanahelinältä markkinointijargonin seassa, mutta Gimaralla asiakaslähtöisyys toteutuu ihan konkreettisesti joka päivä. Minulla oli viime lukuvuonna kolme yksityisoppilasta, joista jokaiselle räätälöin omanlaisen tuutorointiohjelman perustuen oppilaiden ja heidän huoltajiensa toiveisiin. Kävimme muutamia keskusteluja, joiden pohjalta kartoitimme tärkeimpiä tarpeita kielen oppimisessa. Olipa sitten kyseessä lukeminen, kirjoittaminen tai kirjallisuusanalyysi, jokaiselle oppilaalle löytyi se oma tärkein painotus, jonka huomioin tuutoroinnissa.

Tuutorointia – miksi ja miten?

Eräs oppilaani opiskeli kansainvälisen lukion eli IB-lukion äidinkielen ja kirjallisuuden oppimäärää itsenäisesti, kuten moni muukin ulkosuomalainen nuori. Tämä Self-taught-nimellä kulkeva äidinkielen ja kirjallisuuden kurssipaketti on todella vaativa ja kirjallisuusanalyysipainotteinen opintokokonaisuus, ja ilman tuutoria oppilas jäisi käytännössä yksin koko valtavan opintokokonaisuusjärkäleen kanssa. Tuutori on Self-taughtissa elintärkeässä roolissa ja monesti koulu vaatiikin, että Self-taught-kokonaisuutta opiskelevalla täytyy olla oma henkilökohtainen tuutorinsa. Tuutori käytännössä suunnittelee ja toteuttaa koko opetuksen, kuratoi lukulistan, teettää tehtäviä oppilaan henkilökohtaiseen portfolioon, järjestää harjoituskokeita ja pitää huolen siitä, että homma toimii niin kuin pitää. Ja hommahan toimi meillä hyvin koko vuoden: kirjallisuutta luettiin runsaasti, kielioppia ja käsitteitä päntättiin urakalla ja vastuuoppilaani portfoliosta tuli lopulta kiitettävä ja kattava kokonaisuus. Lisäksi toteutin luetun kirjallisuuden pohjalta sekä kirjallisen että suullisen testin, jotka arvioin IB-lukion standardien mukaisesti.

Osa oppilaistani opiskeli Kulkuri-verkkokoulussa, joka on kätevä oppimisympäristö ulkosuomalaisille peruskouluikäisille lapsille ja nuorille. Kulkurissa on valittavana laadukkaita verkkokursseja useista lukuaineista, ja jokaisella kurssilla on oma vastuuopettajansa, joka luo kurssille sisällöt, tarkistaa tehtävät ja antaa arvosanat. Tehtävät ja kurssirunko ovat selkeitä, ja opiskelu tapahtuu itsenäisesti muutamia vapaaehtoisia vastuuopettajan pitämiä nettitunteja lukuun ottamatta. Valtaosa opiskelusta on siis yksinäistä puurtamista, mikä vaatii melkoista motivaatiota, osaamista ja kurinalaisuutta. Tämä onkin se vaihe, jossa Gimara tulee apuun. Gimaran tuutori pitää huolen siitä, että opinnot sujuvat mallikkaasti ja että äidinkielen oppimäärä on oppilaan hallussa enemmän kuin vain tyydyttävästi. Eräskin oppilaani sai syksyn aikana nostettua numeroa seiskasta aina kymppiin asti!

Verkko-oppimisen ja -opettamisen kolme v:tä

Verkko-oppimisen avainsanoja ovat vuorovaikutus, visuaalisuus ja vapaus.

Vuorovaikutus. Keskustelun merkitys korostuu eritoten verkko-oppimisessa. Puuduttavan yksipuolinen luennoiminen on harvoin se toimivin opetusmetodi verkossa, se pahimmillaan passivoi oppilasta. Keskusteleva, kysyvä ja aktivoiva ote opetukseen toimii taatusti, oli kyse sitten yksityisopetuksesta tai ryhmäopetuksesta.

Visuaalisuus. Tärkeä elementti, jota ei sovi unohtaa verkko-oppimisessa. Tuutori voi havainnollistaa lähes kaiken visuaalisesti, ja se on tehokasta varsinkin suurien kokonaisuuksien kanssa. Kun esimerkiksi tankkasimme verbin aikamuotojen ja sijamuotojen saloja oppilaideni kanssa, oli visuaalisuus tärkeässä osassa hahmottamisen apuna.

Vapaus. Viittaa verkko-opiskelun joustavuuteen: verkossa opiskelu on vapaata monista rajoitteista. Tunnit sovitaan aina sen mukaan, miten asiakkaalle parhaiten sopii. Ja kuten tunnettua, verkko-opiskelu ei ole joustavaa pelkästään ajan suhteen, vaan se on sitä myös paikan suhteen. Helppoa ja vaivatonta!

ohto
Kuva ja kuvattava: Ohto Airio